SIS projekt 2019


”Norrbackaskolans SIS-projekt (Särskilda insatser inom skolområdet) genom SPSM 2019.

Det är ett utvecklingsprojekt som handlar om att skapa lärmiljöer utifrån att eleverna behöver en given struktur som erbjuder variation för att lärande ska äga rum.

Vi har under året arbetat med att utveckla våra sinnesrum så att eleverna har möjlighet att vara mer delaktiga, kunna göra val och interagera med andra.

Årets tema handlar om jag, du och vi, där sagan om Petter och hans fyra getter har en central roll. Tillsammans arbetar vi med att skapa förståelse för känslorna glad, ledsen och arg. Personalen tydliggör känslorna genom att modella, dramatisera och sjunga om Petter och alla hans känslor för att öka förståelsen.

Petter och hans fyra getter

Vi lyssnar, skapar och upplever sagan…

Skolavslutning

Nu har läsåret nått sitt slut även på Norrbackaskolan. I år bjöd vi in till en skolavslutning med Cirkus Norrbacka där våra elever var cirkusartister. Vi hade förmånen att få uppträda i Cirkus Elviras fina cirkustält. Under vårt uppträdande dånade regnet mot cirkustaket, något som inte hindrade våra elever från att göra sitt bästa uppträdande någonsin. Föreställningen kunde börja när Alice dök upp och kunde axla rollen som cirkusdirektör. Cirkusdirektören kunde sedan styra upp alla entusiastiska artister. Först ut var Smedjans clowner som sjöng och showade för oss. Sen uppträdde hundarna på Tornet, dom viftade på svansen och skällde i takt med musiken. Därefter kom björnarna på Kvarnen och visade sin styrka genom att lyfta tunga stenar och grenar. Sist ut var Hjulets kaniner som visade att dom kunde balansera. En bejublad cirkusföreställning där  föräldrarnas leenden sken ikapp med våra .

Tyvärr måste vi även i år ta farväl av två avgångselever.  För er väntar nya spännande utmaningar på Västermalm. Vi önskar er allt gott och lycka till i framtiden!

Vår rektors sommartal


Tänk om Cirkusdirektören Badutski och clownen Daff Daff visste att deras cirkustält har tagits över av bästa cirkusartisterna EVER!
 
Norrbackas elever har många strängar på sin lyra, att smyga upp på Norra berget och ta över cirkustältet är bara en!
 
Vem vet det kanske blir ett annorlunda sommarlov om cirkusdirektören och Daff Daff får reda på att vi varit här och dessutom hur jättebra cirkus det här gänget levererat!  De kanske vill anställa er!
 
Men gänget på Norrbacka uppträder bara för speciellt utvalda…  dessa utvalda är ni alla mammor, pappor, far- och morföräldrar, syskon och andra nära och kära som är det viktigaste personerna för våra cirkusartister… alltid, finns ni där.
 
I vår cirkus finns det en plats för alla.
 
Ibland är våra artister clowner som får oss att skratta.
 
Ibland är de lindansare som klarar utmaningar på olika sätt som gör oss fulla av beundran.
 
Ibland är de djurtämjare som får oss väldigt nervösa men som många gånger klarar mer än vad vi kunde tro.
 
I vår cirkus händer det alltid något, inte minst alla dagar under året som våra artister tränar.
 
I vår cirkus är artisterna något alldeles extra.
 
Deras utmaningar varje dag får Starke Adolf att blekna.
 
Bakom vår framgångsrika cirkus finns våra tränare som genom sitt engagemang och sina höga förväntningar skapar förutsättningar för att våra cirkusartister ska växa ­– varje dag.
 
Men nu när våra artister haft sin föreställning väntar ett långt sommarlov förhoppningsvis med lagom mycket sol och värme.
 
Vi ses till hösten för ytterligare ett år med utmaningar och många roliga stunder tillsammans med skolkompisar och personal.
 
NU TYCKER JAG ATT VI ALLA GER BÅDE CIRKUSARTISTERNA OCH DERAS TRÄNARE EN RIKTIG APPLÅD OCH ÖNSKAR ALLA  EN RIKTIGT SKÖN SOMMAR!!!!

Presentation av våra nya sinnesrum!

Vi har här på Norrbackaskolan inspirerats av en metod som kallas Snoezelen när vi nu har gjort om våra sinnesrum!

  • Snoezelen är en metod för sinnesstimulering som omfattar speciellt utformade rum. Elevens grundläggande sinnen stimuleras genom en kombination av musik, ljus och ljudeffekter, vibrationer och sinnesupplevelser.
  • Ide`n är holländsk och ordet betyder, fritt översatt, snusa, vara nyfiken, dåsa och vila.
  • Syftet är att rumsmiljön ska vara annorlunda, spännande, värd att utforskas och den ska locka till aktivitet eller stimulera till avslappning!

Vita rummet:

           

Ett avslappningsrum där ljuseffekterna framträder väl på den vita bakgrunden. Syftet är att rummet ska ge sinnesro, men det ska även finnas möjligheter att vara aktiv och använda sig av touchknappar för att träna orsak/verkan, kunna påverka.

 

Havsrummet:

        

    

Här kan eleven slappna av och/eller vara aktiv, uppleva ljud, ljus och dofter med inspiration från havet. Syftet är att rummet ska inspirera till både lugn och aktivitet, individuellt och i samspel med andra.

 

Detta vill vi uppnå med Snoezelen:

  • Öka vakenhetsgraden
  • Öka rörligheten
  • Öka initiativförmågan
  • Främja kommunikation och delaktighet
  • Minska stress
  • Ge smärtlindring
  • Öka uppmärksamheten
  • Öka koncentrationsförmågan
  • Skapa känslor av egenvärde
  • Bygga upp relationer
  • Öka den sociala förmågan

 

 

 

Cirkus Badutski

Vi har haft förmånen att under en hel vecka få komma till Sundsvalls Stadscirkus lokaler och delta i Cirkus Badutski´s föreställning. Vi har med glädje, nyfikenhet och förväntan deltagit i träning och framträdande. Cirkus Badutski är Cirkus Elviras Skapande skola projekt. Ett projekt som genom lustfylld inlärning syftar till att nå mål som:

Estetisk Verksamhet:
Utveckla nyfikenhet och mottaglighet för intryck från omvärlden.
Utveckla tilltron till den egna förmågan att uttrycka sig genom lek och drama.
Utveckla sin förmåga till socialt samspel och samarbete genom att delta i olika skapande aktiviteter.
Kunna medverka i dramaaktiviteter där röst mimik gester eller föremål används.

Kommunikation:
Utveckla sin vilja att kommunicera och samspela med andra.
Erövra redskap för tänkande, lärande kontakt och påverkan genom verbal och icke verbal kommunikation.
Språk och kultur är förenade med varandra, genom lek och drama får eleverna tillfälle till att bearbeta nya upplevelser.

Motorik:
Deltagande i gruppaktiviteter ger upplevelser av lust, glädje och gemenskap och utvecklar samarbetsförmåga, respekt och förståelse för andra människor.

Målen är hämtade från de olika ämnesområdena i grundsärskolans läroplan (Lsär 11)

Daff Daff och Lina stod i dörren och Välkomnade oss varje dag!

Får jag be om största möjliga… tysss… tystnad.

Min tur…

Din tur…

WOW!

Det var roligt!

Här kommer några balanskonstnärer.

Hallå… hur känns det?

Gå på lina…

Vi bygger så högt vi kan…

Oj… vad är det som händer? 

mer… kan vi bygga igen?

Luftakrobater

Mer!

Fler cirkusartister

Wow, jag gillar… vackra kläder!

Veckan lider mot sitt slut och vi måste säga…

Tack och Hej då!

Mer?

…kan vi få komma tillbaka?

 

 

 

Vinter

 

 

Några kanske tycker att det snöar för mycket i vinter, men här på Norrbackaskolan njuter vi av den snö som har kommit! Att åka madrass eller kälke nerför backen är en härlig upplevelse! Några är så modiga att de törs åka själva!

Vi har experimenterat med vatten, det var spännande att se vad som hade hänt när det stod ute i kylan en natt!

Och vart tog snögubben vägen när den var inne i klassrummet…

Vi har använt våra händer och målat fina snöteckningar, skönt att känna på färgen!

 

Vi har blåst såpbubblor ute i kylan. Bubblorna blev stora och sega så de svävade länge i luften och vi kunde titta på dem länge!

En dag kom Gumman Tö och ville sopa bort all snö, hon tyckte att det var för kallt här…

Men Kung Vinter gillar snö och vinter, och vi tycker också att det är kul! Så vi hjälpte honom att jaga bort Gumman Tö, det är inte dags för vår än!

Nu är sportlovet över, men vi fortsätter med våra vinteraktiviteter. På fredag är det dags för Norrbackaskolans årliga vinterspel, det ser vi fram emot! Sen får vi se om Gumman Tö tänker komma och ge oss vårväder!

 

Podden, en armlängd bort!

Nu har vi påbörjat en ny termin och ett nytt år, vårterminen 2019. På Norrbacka fortsätter vi med att försöka utveckla oss själva och vår förmåga att kommunicera med våra elever genom PODD-kommunikation.

 

Under höstterminen 2018 åkte två av våra medarbetare, Kicki och Victoria till Stockholm där de gick en femdagars PODD-utbildning på avancerad nivå med Gayle Porter från Austalien och grundare av PODD. Kursen anordnades av StoCKK, Stockholm Center för Kommunikativt och Kognitivt stöd och ABILIA. Gayle är logoped och har mer än 30-års erfarenhet av att arbeta med elever med komplexa behov av alternativ kommunikation. Väl tillbaka var Kicki och Victoria upprymda och sprängfyllda av tankar, idéer och nyvunnen kunskap.

Deras egna ord efter dessa dagar:


”Med oss hem har vi en fördjupad kunskap om PODD som AKK, möjlighet att utveckla våra elevers rätt att säga vad dom vill, när dom vill och till vem dom vill.

Vi har fördjupat kunskaper om motorisk träning som gynnar användandet av PODD, genom ökad förståelse för rörelser.
Vi har fått lärdom om hur vi kan anpassa verktyget beroende på användandet av syn, hörsel, perception mm.”

Tillsammans med Anki vår förstelärare och som tidigare gått denna utbildning diskuterade Kicki och Victoria hur de skulle delge och förmedla allt de lärt sig till oss andra. Vi lyssnar och tar till oss så mycket vi kan. Med nyvunnen energi fortsätter vi nu att utveckla oss själva och vårt ”poddprat”. Vi vill ju att våra elever skall får de bästa förutsättningarna att utveckla sin förmåga att kommunicera via PODD. Vi hoppas att även du som läser detta ska bli inspirerad till att lära mer…

 

Vår målsättning, steg ett i PODD-prat:

  • Podden alltid med, högst en armlängd bort.
  • Var uppmärksam och bekräfta när eleven initierar till kommunikation = Jag tror att du har något att säga…
  • Börja med att använd de två första sidorna!
  • Uppmärksamma när eleven bekräftar och/eller avvisar (Ja och Nej) = Du säger: – Ja, du vill… eller du säger: – Nej, du gillar inte…

 

Syftet för användning av AKK och PODD

  • Personer ska kunna kommunicera så begripligt, specifikt, effektivt och självständigt som möjligt för att förstå andra och själv bli förstådd.
  • Att öka delaktigheten för att effektivare kunna delta i socialt samspel.
  • Tänk på: Vad behöver personen kunna säga? När? Till vem? Och hur?
  • Alltid möjlighet till kommunikation!

Avslutningsvis citerar vi Kicki och Victoria igen:

”Våra elever har rätt till sina egna, självständigt valda ord, trots att de är beroende av en kommunikationspartner.”

Något vi alla som arbetar på Norrbackaskolan instämmer med, en mänsklig rättighet!

Eller hur! 

 

Liggande dans. Nu vrider vi lite på handen, sen armen…

Alla hjärtans dag! Vi har hittat något nedgrävt i snön…

Skynda dig. Jag vill smaka…

Hjälp mig…

Titta, vi har gjort ljuslyktor..

Min tur… Din tur… Titta, känna uppleva låtsassnö.

 

Lyssna, din tur, spela…

 

Titta. Välja färg… blåsa bubblor… 

 

Pysseldag på Norrbacka

Julen närmar sig med stormsteg och idag var det pysseldag på vår skola. En mysig tradition med samvaro, musik, skapande, bak och podd-kommunikation, såklart. En trevlig dag helt enkelt!

Eleverna erbjöds att delta i fyra olika aktiviteter.

OBS! Ni vet väl om att vi finns på Instagram också, under namnet norrbacka_grundsarskola 

Julkortstillverkning

Designa en egen ljuslykta  

Pepparkaksbak

Julmusik med Reinhold